Afvallen Met Je Hersenen

voedsel 2Je denkt natuurlijk in de eerste plaats aan een dieet volgen als je wilt afslanken. Maar je hersenen kunnen je ook prima helpen dat ideale gewicht te behalen. Psychologen hebben een 10 tal bewezen manieren verzameld om af te slanken.

1. Kleiner bord. Logisch, alles wat op je bord zit ben je geneigd op te eten. Neem dus een kleiner plateau om je dagelijkse calorieren binnen te krijgen;

2. Minder zout. Geen taak van je hersenen overigens maar ik smokkel het hier toch tussendoor omdat het zo goed werkt. Zout houdt namelijk vocht vast. Door vaker de zoutpot te laten staan drijft je lichaam meer vocht af. Wetende dat je lichaam voor meer dan 60% uit vocht bestaat kan je daar alleen al heel wat winst mee boeken;

3. Kleiner glas. In dezelfde trant als het kleiner bord, door een kleiner glas met frisdrank of alcoholische drank te vullen bespaar je zoal aardig wat vetophoping;

4. Plaats een spiegel in je keuken. Echt, dit is een bewezen strategie. Als je jezelf iets ziet eten ben je  veel meer bewust ervan wat je in je mond stopt. Daardoor ben je juist eerder geneigd  voor gezonde dingen als een appel te kiezen dan om een mars reep erin te proppen;

5. Honger? Neem suikervrije kauwgom en kauw zo je eerste trek weg;

6. Langzamer eten. Alles weg schrokken is niet raadzaam als was het alleen al vanwege je spijsvertering. Af en toe tussen de happen door je vork of lepel neerleggen zal ook helpen je consumptie af te remmen;

7. stop Eet van rode borden. Uit onderzoek blijkt dat mensen tot zelfs 50% minder eten van een rood bord dan van iedere andere kleur. Wellicht dat de kleur rood staat voor stop! en men daadwerkelijk ook eerder stopt met eten;

8. Kijk geen tv tijdens je diner of lunch. Mensen eten nu eenmaal meer als ze tv kijken. De signalen dat je genoeg hebt gegeten worden onderdrukt terwijl je naar je lievelingssoap kijkt;

9. Maak een foto van al het ongezonde eten dat je naar binnen wilt schrokken.Lijkt een beetje op het spiegel-in-je-keuken-verhaal. De truc is dat je meer bewust wordt van wat je eet. Helpt het? Onderzoekers zeggen dat dit tot wel 30% minder vetinname leidt;

10. Minder variatie. Als je toastjes en borrelnootjes serveert aan je vrienden en vooral aan jezelf zal je ook meer nemen. Je wilt immers van alles wat proeven en dat zal je uitdagen om veel meer te kanen dan je eigenlijk van plan was.

Je hoeft niet alles ter harte nemen. Een rood bord klinkt mij zoal niet echt gezellig om van te smikkelen, maar het zijn zulke eenvoudige tips die je direct in de praktijk kunt brengen. De spiegel in de keuken en een foto maken van de snack die op het punt staat een diepe duik in je wijd opengesperde mond te nemen zal je helpen bewust te worden wat je nu precies aan het doen bent. Geen tv kijken terwijl je eet schijnt zou voor mij ook geen probleem zijn.

En minder zout nemen. Hoewel geen psychologische  afslankmethode, het is wel een heel simpele manier om serieus wat pondjes kwijt te raken. De weegschaaljury zal tevreden zijn. Probeer het eens en laat me weten of het bij je werkt. Succes!

Zie ook: Snel afvallen met dit dieet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *