Afvallen met Sport Valt Tegen (Maar Helpt Wel)

Natuurlijk val je met sporten af, maar het resultaat kan behoorlijk tegenvallen. In ieder geval in het begin. Hoe kan je sporten het beste gebruiken bij het afvallen?

trainenJazeker, ga sporten, bewegen, zweten en rennen. Prima om de kilo’s kwijt te raken. Het is niet alleen een aanrader om sneller je gewenste gewicht te behalen, het is ook goed voor je bloeddruk, het houdt hart- en vaatziekten op een afstand en je botten worden ermee verstevigd. Kijk, daar zaten we op te wachten.

Nog een pluspunt. Als je met een dieet bezig bent gooit je lichaam niet alleen vet naar buiten, maar ook spieren. Reden: je lichaam wil eigenlijk dat vet lekker zelf houden. Vet ziet het als een appeltje voor de dorst voor als er magere tijden aanbreken. Doet het niet natuurlijk, maar dat gaat er hij je eigen lichaam niet in. Oplossing: meer bewegen om het verlies van je spierballen tegen te gaan.

Welke sport kies je

Vooral bij conditietraining val je flink wat af. Dus fietsen, dansen, aerobics, joggen, alles waarmee de zweetdruppels uit je poriën gutst. Prima. Er is niets moeilijks aan, iedereen kan het. Ga naar een sportschool of fitnesscentrum en nog voordat je binnen bent begin je al te zweten.

Voordeel: je bereikt er flink wat vetverbranding mee en je kan er een beter figuur mee behalen.

Weetje. Spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel.  Ben je flink het krachthonk aan het verbouwen dan zal je zelfs tijdens het stilzitten nog afvallen. Spieren hebben namelijk meer energie nodig dan vetweefsel.

Is krachttraining dan nog beter om af te vallen? Nee, zo simpel is het ook weer niet. Gewichten heffen zal alleen een paar spiergroepen trainen en de rest zit er werkloos bij. Ook kunnen de meesten onder ons deze intensieve vorm van sport niet lang volhouden. Dat schiet dus ook niet echt op.

Zwaarder door sporten

sporten 2Nadeel van sporten om af te slanken is dat het wel een stukje langzamer gaat dan je eigenlijk zou verwachten. De weegschaal is veel minder onder de indruk van je sportwoede. Reden: vooral als je intensief sport wordt je juist zwaarder door de extra spieren die je erbij krijgt. Leuk bij armworstelen of de boodschappenkar voortduwen, maar dat was niet de reden waarom je ineens actief werd.

Tip: Niets van aantrekken! Gewoon niet iedere ochtend, middag en avond op de weegschaal kijken of je al wat kwijt bent. Beperk het tot 2 keer in de week en laat je niet gek maken als het wat langzamer gaat.

Hou op met sporten

Let op: Afvallen met een sport is wel iets waarmee je lange tijd bezig bent. Als je in de sportschool moet dansen op trancemuziek die je werkelijk haat dan houd je dit ook niet echt lang vol.

En het storen aan je buurvrouw die de hele tijd kreunt als ze aan de gewichten sjort alsof haar leven ervanaf hangt dan kan het je doen besluiten om desnoods 200 kilo te worden, maar je gaat never nooit meer naar zo’n zweethok.

Tip: Als je niet weet of je sporten in een sportschool wel leuk vindt, neem dan niet gelijk een jaarabonnement. Je krijgt dan weliswaar vaak korting, maar als je het na een paar maanden voor gezien houdt  is het vooral je portemonnee die een stuk is afgeslankt.

Leuke sport kiezen

Probleem is natuurlijk in de eerste plaats dat je niet sport omdat je het leuk vindt, maar omdat je slanker wilt worden. Mooiste zal zijn als je een sport kan kiezen waar je wat mee hebt. Dat hoeft niet alleen fitnessen te zijn.

Je kan ook gaan tennissen, voetballen, hockeyen, noem maar op. Voordeel hiervan is dat er een spelelement in zit: winnen van je tegenstander en natuurlijk winnen van je weegschaal. Dat is pas echt een aanmoediging om verder te gaan!

Tennissen heeft als voordeel dat het een individuele sport is die je iedere dag kunt beoefenen. Bel een vriend/vriendin op en ga lekker de vetrollen van je afmeppen.

Bij een teamsport als voetbal heb je heel veel mensen nodig om met je mee te doen en is dus iets minder praktisch bij het afvallen.

Meer bewegen is beter

Intensief sporten hoeft overigens niet bij een dieet, wel vaker bewegen. Fietsen, lopen, de trap i.p.v de lift nemen en minder achter de computer zitten kan op de lange termijn zelfs effectiever zijn om slank te worden en te blijven. Vergeet de sportschool. Plezier bij het bewegen, daar gaan we voor!
Zie ook: 7,5 kilo afvallen in 17 dagen
Afvallen met light producten. Kan dat?
Afvallen met Shakes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *