Afvallen – Suiker Grootste Vijand

Om succesvol af te vallen moet je je suikerconsumptie aanpakken. Het is niet voor niets een belangrijk onderdeel van populaire diëten als Dr. Frank of het Vitadis dieet.

Daarbij hebben de dieetgoeroes het vooral gemunt op snelle koolhydraten. Dat zijn suikers die je aantreft in o.a. witte rijst, koek, pasta en aardappelen.

Slechte suiker

De koolhydraten die hierin rijkelijk aanwezig zijn worden snel verteerd in je darmen en geven glucose (= suiker) af aan je lichaam. Het probleem is dat het insulinepeil flink op en neer gaat.

Flickr/Creative Commons/Inside Magazine

Flickr/Creative Commons/Inside Magazine

Insuline zorgt ervoor dat de glucose uit de koolhydraten verder als energie naar je cellen wordt getransporteerd. Op zich niks mis mee. Ook als je afvalt heb je energie nodig. Maar als je teveel aan glucose binnen krijgt dan wordt de rest als vet opgeslagen in de verste uitstulpingen van je lichaam.

Behalve bij het diëten is een teveel aan suiker ook slecht voor je gezondheid. Het bevordert op de lange duur dementie, alzheimer en nog meer enge dingen die je liever snel weer vergeet.

Goede suiker

Gelukkig zijn er ook goede, langzame koolhydraatraten. De meest bekende daarvan zitten in fruit en groente. Die zullen je vaak ook bij deze diëten worden aangeraden, omdat ze door de oplosbare vezels die erin zitten de omzetting naar glucose vertragen. Je insulinespiegel gaat dus minder snel op en neer.

Het klopt dat er ook fructose zit in fruit. Toch is de hoeveelheid ervan zeer beperkt en je kan er prima bij afvallen. Wel inclusief schil opeten.

gezondheidMocht je grote moeite hebben om groente te eten dan is een mooi alternatief groene smoothies. Ze zijn makkelijker weg te werken en zijn ook nog eens leuk om te maken. Met de afwisseling van verschillende ingrediënten houd je het ook lekker spannend.

Verschillende namen suiker

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, zullen de fabrikanten hebben gedacht. Want meestal gebruiken ze een andere benaming voor suiker op hun etiket. Dat maakt het niet erg gemakkelijk om altijd suiker te mijden. Zonder dat je het weet zit het erin, maar dan onder een andere naam.

De volgende ingrediënten zijn gelijk aan suiker: Dextrose, maltose, maltodextrine, glucosefructosestroop, invertsuiker, kandij, lactose, sacharose, sucrose en het eerder genoemde fructose.

Bestaat er gezonde suiker?

Gezondere alternatieven voor suiker bestaan eigenlijk niet, wel de marketing die je dat wil doen geloven. Vooral bij biologische producten hebben ze hier een handje van. Dus bij palm- of rietsuiker zal je je misschien prettiger bij voelen, het blijft echter net zo ongezond.  Ook ahorn, dadel- en agavesiroop zijn geen gezondere alternatieven voor suiker.

Zijn suikervervangers beter?

Suikervervangers als aspartaam en stevia zoals die in veel light producten worden gebruikt hebben
het voordeel dat ze caloriearm zijn. Nadeel is wel dat zowel suiker als suikervervangers verslavend zijn voor je hersenen, omdat ze beide een zoete smaak hebben.

Daarbij maakt het helemaal niet uit hoeveel calorieën erin zitten. Je hersenen proeven die zoete smaak en raken er verslaafd aan. Elke keer zullen ze als een duiveltje op je schouder je weer verleiden om meer te nemen, om maar aan die suikerverslaving toe te geven.

Als je dus niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn wilt afvallen dan moet je eigenlijk alles mijden wat die verslaving gaande houdt.

Frisdrank

Flickr/Creative Commons/ Joa Fernandez

Flickr/Creative Commons/ Joa Fernandez

Vergeet niet dat frisdrank bomvol met suikers zit. Ook het gezond uitziende fruitsap, zuiveldrankjes, energie- en sportdrankjes kunnen blijkbaar niet bestaan zonder er nog een hoop suikergoed in te strooien.

Het enige wat je rest is gewoon water te drinken, uit de kraan. Natuurlijk mag bronwater uit de supermarkt ook, maar dat kost je alleen maar meer geld en is niet gezonder. Of zelf lekkere groene smoothies maken. Dan weet je tenminste zeker dat er geen extra suikers in komen.

Zie ook: Groene smoothies – Alle informatie over deze populaire drank.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *