Koolhydraten en Afvallen

Bij het volgen van welk dieet dan ook wordt de beschuldigende vinger gewezen naar koolhydraten. Dat klopt niet helemaal. Het gaat vooral om de snelle koolhydraten.

Snelle en langzame koolhydraten
Er zijn koolhydraten waar je darmen geen enkele moeite mee hebben. Die worden snel in de vorm van glucose in je bloed opgenomen. Bananen zijn bijvoorbeeld ‘snel’. Daarom zie je toptennissers tussen de games door een hap uit een banaan nemen voor snelle energie.

koolhydratenHoeft het voor jou niet zo snel? Dan moet je peulvruchten nemen, zoals daar zijn windvriendelijke bonen en linzen. Omdat dit een verzadigd gevoel geeft en je honger stilt wordt dit bij sommige diëten dan ook aangeraden.

Om uit te maken hoe snel of langzaam de koolhydraten zijn die je naar binnen werkt kan je gebruik maken van de GI index. GI staat voor glykemische index. Hoe hoger het cijfer, hoe sneller je darmen het hebben weggewerkt en als glucose je bloedbaan op hebben gestuurd.
Uitgebreide lijst van snelle en langzame koolhydraten en hun GI waarde.

Groene smoothies

In de plaats van koolhydraten raden ze vaak bij een dieet voedsel en shakes aan die eiwitrijk zijn. Dat schenkt je een vol gevoel (waardoor je makkelijk het afvallen kunt volhouden) en zorgt er tegelijk voor dat je wel vet verbrand, maar niet je spieren aantast.

dieet proEiwitten vervangt dus het gebrek aan koolhydraten gedurende je dieet. Eiwitten vind je o.a in vlees, eieren en in groene smoothies, afhankelijk natuurlijk wat je in het groene drankje doet.

Zie ook Groene smoothies, alles over dit populaire drankje.

Op zich zijn eiwitten tijdelijk een ideaal vervanger voor koolhydraten. Toch kan ons lichaam niet zonder ze. Eigenlijk alles wat onze ingewanden in de diepe krochten van ons lichaam uitspoken verbruikt koolhydraten. Het is een essentiële energiebron voor je hersenen, spieren, je hart, alles.

Je kan ze ook moeilijk missen, want ze zitten echt in vrijwel alles wat je in de supermarkt kan kopen. Vooral pasta, brood en rijst zitten er vol mee. In een dieet zal je wel worden aangeraden minder koolhydraten te eten, maar te weinig is op de lange duur schadelijk voor je gezondheid.

Meeste die-eters (woord heb ik zelf verzonnen) volgen een afslankcursus voor maar een beperkte periode dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Koolhydraten geven je energie

Maar ook in fruit en snoepgoed kom je accijnsvrije benzine voor je lichaam tegen. Die koolhydraten worden deels verbrand als energie, de rest wordt opgeslagen als vet en aan je spieren toevertrouwd. Als je een koolhydraat arm dieet volgt  zou dat dus ten koste van je spieren moeten gaan en niet van dat ontsierende buikje!

Zie ook: Buikje kwijtraken – dan de rest ook

Hoef je op zich niet van in paniek te raken, maar spieren is dus niet wat je wil kwijtraken bij het afvallen, wel het overtollige vet. Als je zorgt dat je niet te veel koolhydraten laat liggen is er nog niks aan de hand. Uiteindelijk gaat het bij het diëten om minder calorieën innemen, lees: minder smikkelen aan de verboden vruchten des levens.

En eiwitten bij dat dieet zorgen ervoor dat tijdens het afvallen je spieren met rust worden gelaten en alleen het echte vet verdwijnt.

En als het je om de energie gaat: een gram vet zoals je die in vis, noten en gebak aantreft levert je zoal twee keer meer energie op dan met koolhydraten. Aan de andere kant: je lichaam stopt veel sneller koolhydraten in je verbrandingsoventje dan vet.

Sporten met koolhydraten

Als je veel sport om af te vallen is het daarom goed om juist koolhydraten te nemen in de vorm van glycogeen. Die verbruiken minder zuurstof dan andere suikers. Glycogeen vind je vooral in dierlijke producten.

Honger!

Het hongergevoel is de grootste bedreiging als je wilt afvallen. We worden omringt, waar we ook gaan, met vooral slecht en vet eten. Om het hongergevoel tegen te gaan moet je producten nemen waarin veel vezels zitten. Zoals in groente en fruit.

Vezels hebben als voordeel dat er bar weinig calorieën in zitten en rechtstreeks door je darmen met zachte drang naar je derrière worden afgevoerd.

Goed diëten

gezondheidEen dieet dat zowel eitwitrijk is als ook rekening houdt met voldoende inname van gezonde koolhydraten is het Vitadis dieet. Je kan dit zowel met als zonder begeleiding krijgen.

Alternatief: wil je wel afvallen maar met diëten heb je het wel gehad, waarom niet proberen met veel sporten af te vallen kwijt te raken. Of probeer dit: afvallen zonder dieet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *