Snel Afvallen = Snel Aankomen

Een paar kilo in een heel korte tijd afvallen is op zich niet zo moeilijk. Diëten genoeg die je daarbij helpen. Maar kijk er niet gek van op als die kilo’s je een maand later weer vet vrolijk toelachen in de spiegel. Daar zijn we weer!

Langzamer afvallen is makkelijker vol te houden en loont, vooral als je zo lang mogelijk van je streefgewicht wilt genieten.

1 kilo per week

langzaam afvallenMet langzamer bedoel ik dat je niet meer dan 1 kilo per week moet afvallen. Meer kan natuurlijk ook. Het probleem waarom je na een tijdje weer van je weegschaal hogere kijkcijfers krijgt is dat het lichaam zichzelf gaat beschermen bij teveel verlies van vet in een zo’n korte tijd.

Wat je wilt kwijtraken is vet, maar bij een te fanatiek afvallen gaat het lichaam niet meer vet uit het lichaam schuiven. Het breekt de spieren af, niet je vetrollator en dat wil je ook weer niet. Je hebt er eigenlijk niets aan.

Want wat gebeurt er? Jouw lichaam merkt dat er meer kcal worden verbrand dan er binnenkomen. Dat accepteert ze tot aan die grens van een halve tot 1 kilo. Die grens is voor iedereen anders. Daarna probeert het te voorkomen dat je teveel vetten gaat kwijtraken.

Je organen, hersenen en spieren hebben dat vet echt nodig. Het is de brandstof waardoor je loopt, denkt en adem haalt. Wordt je vetrol te snel de deur uit gerold, prima voor jou, je lichaam raakt in paniek. Wat gebeurt hier? Ik heb dit vet nodig! Het is mijn spaarpot die je stukslaat!

Je lichaam gaat zich knorrend verdedigen als een jengelend kind dat z’n zin niet krijgt.

Daar gaan je spieren

In plaats van nu nog meer vet te verbranden, gaat het je spieren in de strijd gooien. Eiwitten die in je spieren zitten worden opgeofferd om jouw streefgewicht te halen. Dus je gaat niet meer vet verbranden bij een teveel verlies van gewicht, het spreekt je spierballen aan. Die worden kleiner.

Nog zo’n venijnige verdediging van je bloedeigen lichaam: Stel je bent na veel ploeteren vele kilo’s kwijtgeraakt dan zijn er ook nog eens je hormonen die ervoor zorgen dat je juist meer trek krijgt. Ze fluisteren elke keer in je oor dat je best wel een extra schep patat mag nemen, dat toastje, daar staat je naam op en een biertje kan best wel na een dag hard werken.

Hongerhormonen willen die vetrollen weer terug. Komt erop neer dat je lichaam het eigenlijk wel prima vindt als je tonnetje dik bent. Jouw streefgewicht mag dan 5 kilo minder zijn, het streefgewicht van je lichaam is juist 5 kilo erbij!

Afvallen zonder streng dieet

afvaltipsAfvallen is prima, maar de truc is het zo te doen zonder dat je lichaam listen verzint om je weer vet te mesten. Voordeel van langzamer afvallen is ook dat je dit zelfs zonder een streng dieet kunt bereiken.
– Als je begint met geen suiker in je koffie te nemen.  Dat scheelt al zo 20 kcal per bakkie troost.
–  Geen koekje erbij: weer 20 kcal eraf.
– Schep eens wat minder op je bord. 1 schep minder van die kruimelige aardappels komt neer op 55 kcal minder op je konto.
– Volkoren brood geeft 20 kcal per snee minder in je buik dan witbrood.

En los van het eten: bewegen levert natuurlijk ook winst op.  Een half uurtje lopen, fietsen of sporten: dat scheelt zo 300 kcal.

Met bovenstaande afvaltips kan je makkelijk 500 kcal per dag uit je mond houden. Dat vertaalt zich in een weegschaal die een halve kilo minder aangeeft aan het einde van de week.

Wat ik uit dit verhaal heb weggelaten is vocht: daar kan je ook een paar kilo mee kwijtraken door te zweetsporten en minder zout te nemen. Maar het is toch echt het vet wat je de deur wilt uitwijzen, voorgoed.

Als je voor het eerst aan het diëten bent is het natuurlijk leuk om snel een paar kilo’s kwijt te raken, bijvoorbeeld met het Prodimed dieet. Als je echter moe wordt van dat jojoën met je gewicht dan lijkt langzaam aan beter dan een crashdieet te volgen. Zie ook Afvallen zonder dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *